Overgangsarbejde
22. Klubhuset tilbyder overgangsarbejde, som giver medlemmerne mulighed for – som en medlemsrettighed – at arbejde i overgangsarbejde på arbejdsmarkedet. Et særligt kendetegn ved et overgangsarbejde er, at Klubhuset garanterer vikardækning af alle jobs ved medlemsfravær. Desuden gælder følgende grundlæggende kriterier for overgangsarbejde:
a) Ønsket om at komme i arbejde er den væsentligste faktor til at afgøre muligheden for at komme i overgangsarbejde.
b) Nye muligheder for at komme i overgangsarbejde skal være til stede, uanset om tidligere overgangsjobs er lykkedes eller ej.
c) Medlemmerne arbejder på selve arbejdspladsen.
d) Medlemmerne aflønnes direkte af arbejdsgiveren med den på arbejdsmarkedet gældende lønsats, mindst mindstelønnen.
e) Overgangsarbejde omfatter et bredt spektrum af forskelligartede jobmuligheder.
f) Overgangsarbejde er deltidsarbejde og tidsbegrænset. Normalt 15-20 timer om ugen i 6-9 måneder.
g) Udvælgelse til og træning af medlemmer i overgangsarbejde er Klubhusets ansvar, ikke arbejdsgiverens.
h) Medlemmer og medarbejdere informerer relevante myndigheder om forhold, der vedrører medlemmets OA-arbejde.
i) Overgangsarbejde varetages af medlemmer og medarbejdere, ikke af særlige OA-specialister.
j) Der findes ikke overgangsarbejde i selve klubhuset. Overgangsarbejde i en organisation, som Klubhuset er en del af, skal imødekomme alle ovenstående kriterier.
Varigt arbejde
23. Klubhuset tilbyder sit eget program for såvel støttet som uafhængig beskæftigelse for at støtte medlemmerne i at skaffe sig, bevare og bedre vilkårene i deres eget arbejde. Det er et særligt træk ved Klubhusets Arbejdsprogram for Støttet Arbejde, at klubhuset opretholder kontakten med såvel det arbejdende medlem som med arbejdsgiveren. Medlemmer og medarbejdere fastlægger i fællesskab på hvilken måde, i hvilket omfang og hvor den ønskede støtte skal foregå.
24. Medlemmer, som er i egen beskæftigelse, har fortsat adgang til Klubhusets støtte og tilbud, inklusiv støtte til at få offentlige ydelser, assistance vedrørende anskaffelse af bolig og assistance til kliniske, retslige, økonomiske og personlige spørgsmål såvel som ret til at deltage i det sociale program om aftenen og i weekender.
UDDANNELSE
25. Klubhuset bistår medlemmerne i at nå deres uddannelses- og erhvervsrettede mål ved at hjælpe dem med at drage fordel af de muligheder inden for voksenundervisning, der findes i samfundet uden for Klubhuset. Hvis Klubhuset også tilbyder et internt undervisningsprogram, gør man i væsentlig grad brug af medlemmernes undervisnings- og vejledningsfærdigheder.
KLUBHUSETS FUNKTIONER
26. Klubhuset er beliggende således, at der er let adgang til offentlige transportmidler både til og fra klubhuset og til overgangsarbejde. Hvis adgangen til transportmidler er begrænset, skaffer eller arrangerer Klubhuset gode alternativer.
27. Medlemmer og medarbejdere bistår medlemmerne i alt, som vedrører offentlig støtte og offentlige tilbud. Opgaver af denne karakter er en del af arbejdsenhedernes opgaver og indbefatter hjælp til at søge økonomiske hjælp, bolig, fremme en sund livsstil, god medicinsk og psykologisk behandling samt behandling for eventuelle misbrugsproblemer.
28. Klubhuset giver bistand til aktiviteter og muligheder, der skal hjælpe medlemmerne til at udvikle og vedligeholde en sund livsstil.
29. Klubhuset er forpligtet til at hjælpe alle medlemmerne til at opnå betryggende og passende boligforhold til en rimelig pris. Klubhuset har adgang til bofaciliteter, der opfylder disse kriterier, og hvis dette ikke er muligt, etablerer klubhuset sit eget boprogram.
Hvis Klubhuset etablerer sit eget boprogram skal det opfylde følgende basiskriterier:
a) Medlemmer og medarbejdere er fælles om driften af boligprogrammet.
b) Medlemmerne bor i Klubhusets boligprogram efter eget ønske.
c) Medlemmerne vælger lokaliteten og deres bofæller.
d) Boligpolitikken og fremgangsmåder udvikles på en måde, som er i overensstemmelse med den øvrige Klubhuskultur.
e) Graden af støtte øges og mindskes svarende til medlemmernes skiftende behov.
f) Medlemmer og medarbejdere holder aktiv medlemskontakt, for at medlemmet kan bevare boligen, især under indlæggelser.
30. Klubhuset sørger for objektivt og løbende at evaluere sin egen effektivitet.
31. Daglig leder, medarbejdere, medlemmer og andre relevante personer deltager i et to eller tre ugers træningsprogram på et autoriseret træningscenter.
32. Klubhuset har et fritidsorienteret socialt program på aftener og i weekender. Højtider fejres på selve dagen.
FINANSIERING, LEDELSE OG ADMINISTRATION
33. Klubhuset har en uafhængig bestyrelse eller – hvis det er en del af en anden instans – et særligt rådgivende råd, som udgøres af personer, der er centralt placerede, og som kan sørge for støtte til og accept af Klubhuset i skattemæssig, juridisk og lovgivningsmæssig henseende samt i relation til brugergrupper og lokalmiljøet.
34. Klubhuset udvikler og opretholder sit eget budget, som er godkendt af bestyrelsen eller det rådgivende råd ved regnskabsårets begyndelse og som rutinemæssigt kontrolleres i løbet af regnskabsåret.
35. Medarbejdernes lønninger er konkurrencedygtige med lønninger inden for det socialpsykiatriske arbejdsfelt.
36. Klubhuset støttes og anerkendes af social- og sundhedsmyndighederne og har alle de bemyndigelser, som er nødvendige for driften. Klubhuset opsøger og opretholder gode forbindelser med familie/pårørende, brugerorganisationer og andre organisationer inden for social- og sundhedsområdet.
37. Klubhuset har åbne fora og procedurer, som gør det muligt for medlemmer og medarbejdere at deltage aktivt i beslutningstagning, vanligvis ved konsensus, vedrørende ledelse, Klubhuspolitik og den fremtidige linie og udvikling af Klubhuset.